How to build trick stiiga!
4 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
How to build trick stiiga!
Elikkä alan tänne pikuhiljaan kun jaksan niin kasaamaan ohjeistusta tommosen temppu stiigan rakentamista varten.
Aloitetaan vaikka ensimmäisestä vaiheesta eli tarvikkeista.
Eli tarvitset vanhan polkupyörän rungon ja siihen sopivan keulan.
Tietysti tarvitsee myös tavallisen stiigan, jonka viitsii pillkoa.
Vielä penkkiä varten tarvitsee 40x20cm kokoisen ja noin 15mm paksun vanerilevyn, mieleisensä kankaan ja vaahtomuovia.
N. 20-50cm metalliputkea ja tietysti maalit, tarvitset myös 4mm ja 8mm kierretankoa, muttereita, prikkoja...
Työkoneet
Rälläkkä nopeuttaa rakentamista huomattavasti, mutta tavallinen rautasaha ajaa melkein saman asian.
Polkupyörän emoputken kiinnitämiseen tarvitset pieni tehoisen mig hitsauslaittee, puikollakin voi hitsata mutta sauma ei ole yhtä siisti.
Hiomakoneella saa hiottua vanhat maalit pois ja siistittyä hitsaus saumat.
Akkuporakone ja kierteenteko sarja ovat hyviä välineitä viimeisen silauksen saamiseen.
Ruuvipenkki
Emäputken irrotus
Joo elikkä kun löytää sen äitin tai isän pyörän sieltä varastosta on seuraava työ vaihe siis sen pilkkominen oikean kokoiseksi. Tuossa on suunilleen kohdat mistä pitää sahata, mutta kaikki oman makunsa mukaan, eli haluaako pitkän vai lyhyen rungon, korkean vai matalan... Tässä vaiheessa olisi hyvä olla se rälläkkä mutta saa tuon putken poikki rautasahallakin kunhan vain käyttää reilusti aikaa. Varmistathan että pyörän runko on rautaa eikä esim alumiiniä koska alumiinistä pyörän runkoa et voi hitsata kiinni stiigan rautaiseen runkoon, helpointapa selvittää on hioa hieman maalia pois ja antaa pyörän lojua pari päivää pihalla, jos ruostetta syntyy on pyörä metallia.
Rungon valmistelu emäputken kiinnitystä varten
Elikkäs tässä työ vaiheessa poistetaan vakio keullan kannatinosa, tämä onnistuu parhaiten rautasahalla jotta runko ei kärsi. Osan alussa on kaksi hitsaus saumaa jonka jälkeen pelti on taivutettu, taivutus kohta on hyvä kohta sahata, ja alapäässä mahdollisimman läheltä hitsaus saumoja.
Emoputken kiinnitys stiigan runkoon
Seuraavaksi emoputkea voi alkaa mallailemaan runkoon (keltainen osa ainut tärkeä). Putkien päitä voi hiukan litistää ruuvipenkissä, jotta ne asettuvat paremmin runkoon, täsä vaiheessa ohjauskulma voi olla joko liian loiva, liian jyrkkä tai sopiva. (kuvien mittasuhteet hiukan pielessä mutta ei voi mitään)
Ylimmän punaisen rinkulan kohdalla on musta viiva joka tarkoittaa sahattua v-uraa josta putkea on taivutettu. Jos ohjauskulma on liian loiva sahaa alapuolelle jos liian jyrkkä sahaayläpuolelle. Sopiva ohjaus kulma on hiukan stigan normaalia kulmaa jyrkempi. Kun olet tyytyväinen ohjaus kulmaan, korkeuteen ja pituuteen ja lisäksi olet saanut emä putken suoraan voit aloittaa hitsaamisen, eli hitsaa punasilla ympyröidyt alueet, muistathan poistaa maalin ennen hitsaamista, esim hiomalla.
Rungon takaosan vahvistaminen
Joo elikkä sahataan 22mm tai jostain suunnilleen samankokoisesta metalliputkesta halutun mittainen pätkä jonka kärjet muotoillaan niin että kappale saadaan painettua tiukastikiinni runkoon, mitä holellisemmin teet tämän vaiheen sitä helpompi on sinun hitsata kappale paikalleen. Sitten painaa kappaleen paikallen, kinnittää hiukan vaikka teipillä, varmistaa että kappale on suorassa ja sitten vain hitsaa tiukasti kiinni. Kannataa samalla vahvistaa muitakin rungon takaosan hitsauksia maksimaalisen keston saavuttamiseksi.
Keulan asentaminen
Elikkä, kun olet kiinnittänyt emäputken stiigaan on seuraava vaihe keulan teko. Laita keula kiinni runkoon ja nosta stiiga pöydän reunalle, piirrä viivat keulaan pöydän yläpinnan korkeudelle. Mittaa molemmista puolilta noin 0.5-2cm ylöspäin ja piirrä tähän viiva ja leikkaa keula poikki siitä. Huomioi että keulan pituus vaikuttaa suoraan siihen kuinka hyvin kelkkais kääntyy, mitä pidempi keula sitä enemmän painoa etusuksella ja sitä perempi pito. Huomioi myös se että mitä korkeampi keula sitä taaemmas ja pienmmälle pinta-alalle paino kohdistuu takasuksilla, eli luisto huononee.
Kun keulasi näyttää suunnileen samalta kuin ensimmäisessä kohdassa, voit siirtyä seuraavaan vaiheeseen. Nyt sinun täytyy puristaa keulaputkia noin 2-3cm matkalta lyttyyn ruuvipenkillä. sen jälkeen poraat reijät keskelle lytistettyjä alueita ja keulasin on valmis. Jos keulassa on jarrutapit voit sahata ja viilata ne pois.
Maalaus
Tähän vaiheeseen tarvitset 1-2(purkkia) valkoista spray pohjamaalia, 1-2 haluamasi väristä spray maalia ja 1 spray akryylilakka.Kannattaa myös hanankia 120-200 hiekkapaperia taijos on nauhahiemo konen niin sitä kannattaa käyttää. Lisäksi tarvitset kevytpeikkeen josta voit tehdä itsellesi maalauskopin. Kannattaa aluksi hieo koko runko maalittomaksi ja erityisesti hioa kounat hitsaus saumoista ja niiden ympäriltä. Toinen vaihtoehto maalien poistoon on maalinpoisto spray tai levitettävät maalinpoisto "geelit". Muista putsata runko kunnolla maalien poiston jälkeen jotta rasva läikät ja maalinpoisto aineet eivät vaurioita päälle maalattavaa maalipintaa, rasva ei välttämättä näy vielä pohjamaalissa mutta pintamaaliin tulee lähes maalittomia läikkiä jos runkoon on jäänyt rasvaa. Kesällä voit maalata ulkona jos on tyyntä tai jos olet tehnyt maalauskopin kevytpeitteestä, mutta talvella joudut hakeutumaan lämpimiin sisätiloihin kuten autotalliin tai lämpimään varastoon(+15-25 C). Kattoon on hyvä kiinnittää ruuveilla jonkinlaiset koukut joista saat stiigan roikkumaan sopivalle korkeudelle, tämä helpottaa maalaamista ja voit maalata koko kappaleen kerralla. Itse maalaamista koskevat ohjeet löydät spraymaalipurkin etiketistä. Kerroksista sen verran että pohjamaalia runkoon ja keulaan 3-5 ohutta kerrosta, tankoon 1 tai 2, pintamaalia sen verran että pinta on tasainen eli 3-5 ohutta kerrosta ja tankoon taas 1-3 ja lakkaa jokapaikkaan 2-3 kerrosta. (riippuu hirmupaljon mimmosia kerroksia teke...)
Piikkien laitto
Piikkien laittoon tarvitset akkuporakoneen, 3-3.5 mm metalliporanterän, pistepuikon(ei pakollinen) 4mm kierre tapin ja 1m pitkän 4mm kierre tangon. Kierretapin hinta noin 6€ ja kierre tangon hinta noin 1-2€. Ensin merkkaat kynällä mihin kohti haluat piikit, tämän jälkeen lyöt pistepuikolla merkkejen kohtaan. Tämän jälkeen poraat pistepuikon kuopasta reijän poran terällä, kierrät kierretapilla kierteet jokaiseen reikään, mittaat ja leikkaan kierre tangosta sopivankokoisia piikkejä ja kierrät piikit paikalleen, ja jalkojen pito paranee huomattavasti alle tunnin työllä ja alle kymmenellä eurolla.
kannattaa tehdä sukseen jonkin näköiset vahvikkeet koska ainakin omani näytti haljenneen jo :S, vahvikkeista lisää kun teen itselleni uuden suksen.
Suksien taivutus
Mitäs tästä nyt sit sanois. Mitaa suksien kiinni ollessa noin 3 cm rungosta suksen takaosaan päin, piirrä tähän viiva, irroita sukset ja rupea kuumentamaan toista niistä. kuumenna koko viivan ja auksen lopun väliseltä alueelta. kun suksi on tarpeeksi sula ota kiinni etuosasta ja rupe taittamaan suksea pyöreästi lattiaa vasten. Pidä suksi muutama minuutti samassa asennossa kunnes muovi on kovettunut ja suksipitää muotonsa. Luulis onnistuvan, mutta kuten jo sanoin en oikeen muista miten tein.
Pehmustettu penkki
Elikkä sahaa vanerista tuommoset suorakaiteen muotoiset palat ja pyöristää kulmat. Hioo sahaus jäljen tasaiseksi. Liimaa kappaleet yhteen puuliimalla ja vahvistaa liitoksen muutamalla ruuvilla. Laittaa haluamansa paksuisen vaahtomuovin pintaan, sen alle voi myös hiukan laittaa puuliimaa jolloin se pysyy kivemmin paikallaan. Tämän jälkeen nidotaan kiinni muovipussi joka estää pehmustetta kastumasta. Viimeiseksi kangas päälle, kiinnitys ruuveja varten kannattaa porata noin2-3mm reijät.
Semmonen vielä että menivätkö nuo kuvat pimeeksi muiltakin vai vain minulta?
Seuraavaksi keulan teko, maalaus, piikkien laitto ja viimeiseksi vielä etusuksen teko(oma versio)
Aloitetaan vaikka ensimmäisestä vaiheesta eli tarvikkeista.
Eli tarvitset vanhan polkupyörän rungon ja siihen sopivan keulan.
Tietysti tarvitsee myös tavallisen stiigan, jonka viitsii pillkoa.
Vielä penkkiä varten tarvitsee 40x20cm kokoisen ja noin 15mm paksun vanerilevyn, mieleisensä kankaan ja vaahtomuovia.
N. 20-50cm metalliputkea ja tietysti maalit, tarvitset myös 4mm ja 8mm kierretankoa, muttereita, prikkoja...
Työkoneet
Rälläkkä nopeuttaa rakentamista huomattavasti, mutta tavallinen rautasaha ajaa melkein saman asian.
Polkupyörän emoputken kiinnitämiseen tarvitset pieni tehoisen mig hitsauslaittee, puikollakin voi hitsata mutta sauma ei ole yhtä siisti.
Hiomakoneella saa hiottua vanhat maalit pois ja siistittyä hitsaus saumat.
Akkuporakone ja kierteenteko sarja ovat hyviä välineitä viimeisen silauksen saamiseen.
Ruuvipenkki
Emäputken irrotus
Joo elikkä kun löytää sen äitin tai isän pyörän sieltä varastosta on seuraava työ vaihe siis sen pilkkominen oikean kokoiseksi. Tuossa on suunilleen kohdat mistä pitää sahata, mutta kaikki oman makunsa mukaan, eli haluaako pitkän vai lyhyen rungon, korkean vai matalan... Tässä vaiheessa olisi hyvä olla se rälläkkä mutta saa tuon putken poikki rautasahallakin kunhan vain käyttää reilusti aikaa. Varmistathan että pyörän runko on rautaa eikä esim alumiiniä koska alumiinistä pyörän runkoa et voi hitsata kiinni stiigan rautaiseen runkoon, helpointapa selvittää on hioa hieman maalia pois ja antaa pyörän lojua pari päivää pihalla, jos ruostetta syntyy on pyörä metallia.
Rungon valmistelu emäputken kiinnitystä varten
Elikkäs tässä työ vaiheessa poistetaan vakio keullan kannatinosa, tämä onnistuu parhaiten rautasahalla jotta runko ei kärsi. Osan alussa on kaksi hitsaus saumaa jonka jälkeen pelti on taivutettu, taivutus kohta on hyvä kohta sahata, ja alapäässä mahdollisimman läheltä hitsaus saumoja.
Emoputken kiinnitys stiigan runkoon
Seuraavaksi emoputkea voi alkaa mallailemaan runkoon (keltainen osa ainut tärkeä). Putkien päitä voi hiukan litistää ruuvipenkissä, jotta ne asettuvat paremmin runkoon, täsä vaiheessa ohjauskulma voi olla joko liian loiva, liian jyrkkä tai sopiva. (kuvien mittasuhteet hiukan pielessä mutta ei voi mitään)
Ylimmän punaisen rinkulan kohdalla on musta viiva joka tarkoittaa sahattua v-uraa josta putkea on taivutettu. Jos ohjauskulma on liian loiva sahaa alapuolelle jos liian jyrkkä sahaayläpuolelle. Sopiva ohjaus kulma on hiukan stigan normaalia kulmaa jyrkempi. Kun olet tyytyväinen ohjaus kulmaan, korkeuteen ja pituuteen ja lisäksi olet saanut emä putken suoraan voit aloittaa hitsaamisen, eli hitsaa punasilla ympyröidyt alueet, muistathan poistaa maalin ennen hitsaamista, esim hiomalla.
Rungon takaosan vahvistaminen
Joo elikkä sahataan 22mm tai jostain suunnilleen samankokoisesta metalliputkesta halutun mittainen pätkä jonka kärjet muotoillaan niin että kappale saadaan painettua tiukastikiinni runkoon, mitä holellisemmin teet tämän vaiheen sitä helpompi on sinun hitsata kappale paikalleen. Sitten painaa kappaleen paikallen, kinnittää hiukan vaikka teipillä, varmistaa että kappale on suorassa ja sitten vain hitsaa tiukasti kiinni. Kannataa samalla vahvistaa muitakin rungon takaosan hitsauksia maksimaalisen keston saavuttamiseksi.
Keulan asentaminen
Elikkä, kun olet kiinnittänyt emäputken stiigaan on seuraava vaihe keulan teko. Laita keula kiinni runkoon ja nosta stiiga pöydän reunalle, piirrä viivat keulaan pöydän yläpinnan korkeudelle. Mittaa molemmista puolilta noin 0.5-2cm ylöspäin ja piirrä tähän viiva ja leikkaa keula poikki siitä. Huomioi että keulan pituus vaikuttaa suoraan siihen kuinka hyvin kelkkais kääntyy, mitä pidempi keula sitä enemmän painoa etusuksella ja sitä perempi pito. Huomioi myös se että mitä korkeampi keula sitä taaemmas ja pienmmälle pinta-alalle paino kohdistuu takasuksilla, eli luisto huononee.
Kun keulasi näyttää suunnileen samalta kuin ensimmäisessä kohdassa, voit siirtyä seuraavaan vaiheeseen. Nyt sinun täytyy puristaa keulaputkia noin 2-3cm matkalta lyttyyn ruuvipenkillä. sen jälkeen poraat reijät keskelle lytistettyjä alueita ja keulasin on valmis. Jos keulassa on jarrutapit voit sahata ja viilata ne pois.
Maalaus
Tähän vaiheeseen tarvitset 1-2(purkkia) valkoista spray pohjamaalia, 1-2 haluamasi väristä spray maalia ja 1 spray akryylilakka.Kannattaa myös hanankia 120-200 hiekkapaperia taijos on nauhahiemo konen niin sitä kannattaa käyttää. Lisäksi tarvitset kevytpeikkeen josta voit tehdä itsellesi maalauskopin. Kannattaa aluksi hieo koko runko maalittomaksi ja erityisesti hioa kounat hitsaus saumoista ja niiden ympäriltä. Toinen vaihtoehto maalien poistoon on maalinpoisto spray tai levitettävät maalinpoisto "geelit". Muista putsata runko kunnolla maalien poiston jälkeen jotta rasva läikät ja maalinpoisto aineet eivät vaurioita päälle maalattavaa maalipintaa, rasva ei välttämättä näy vielä pohjamaalissa mutta pintamaaliin tulee lähes maalittomia läikkiä jos runkoon on jäänyt rasvaa. Kesällä voit maalata ulkona jos on tyyntä tai jos olet tehnyt maalauskopin kevytpeitteestä, mutta talvella joudut hakeutumaan lämpimiin sisätiloihin kuten autotalliin tai lämpimään varastoon(+15-25 C). Kattoon on hyvä kiinnittää ruuveilla jonkinlaiset koukut joista saat stiigan roikkumaan sopivalle korkeudelle, tämä helpottaa maalaamista ja voit maalata koko kappaleen kerralla. Itse maalaamista koskevat ohjeet löydät spraymaalipurkin etiketistä. Kerroksista sen verran että pohjamaalia runkoon ja keulaan 3-5 ohutta kerrosta, tankoon 1 tai 2, pintamaalia sen verran että pinta on tasainen eli 3-5 ohutta kerrosta ja tankoon taas 1-3 ja lakkaa jokapaikkaan 2-3 kerrosta. (riippuu hirmupaljon mimmosia kerroksia teke...)
Piikkien laitto
Piikkien laittoon tarvitset akkuporakoneen, 3-3.5 mm metalliporanterän, pistepuikon(ei pakollinen) 4mm kierre tapin ja 1m pitkän 4mm kierre tangon. Kierretapin hinta noin 6€ ja kierre tangon hinta noin 1-2€. Ensin merkkaat kynällä mihin kohti haluat piikit, tämän jälkeen lyöt pistepuikolla merkkejen kohtaan. Tämän jälkeen poraat pistepuikon kuopasta reijän poran terällä, kierrät kierretapilla kierteet jokaiseen reikään, mittaat ja leikkaan kierre tangosta sopivankokoisia piikkejä ja kierrät piikit paikalleen, ja jalkojen pito paranee huomattavasti alle tunnin työllä ja alle kymmenellä eurolla.
kannattaa tehdä sukseen jonkin näköiset vahvikkeet koska ainakin omani näytti haljenneen jo :S, vahvikkeista lisää kun teen itselleni uuden suksen.
Suksien taivutus
Mitäs tästä nyt sit sanois. Mitaa suksien kiinni ollessa noin 3 cm rungosta suksen takaosaan päin, piirrä tähän viiva, irroita sukset ja rupea kuumentamaan toista niistä. kuumenna koko viivan ja auksen lopun väliseltä alueelta. kun suksi on tarpeeksi sula ota kiinni etuosasta ja rupe taittamaan suksea pyöreästi lattiaa vasten. Pidä suksi muutama minuutti samassa asennossa kunnes muovi on kovettunut ja suksipitää muotonsa. Luulis onnistuvan, mutta kuten jo sanoin en oikeen muista miten tein.
Pehmustettu penkki
Elikkä sahaa vanerista tuommoset suorakaiteen muotoiset palat ja pyöristää kulmat. Hioo sahaus jäljen tasaiseksi. Liimaa kappaleet yhteen puuliimalla ja vahvistaa liitoksen muutamalla ruuvilla. Laittaa haluamansa paksuisen vaahtomuovin pintaan, sen alle voi myös hiukan laittaa puuliimaa jolloin se pysyy kivemmin paikallaan. Tämän jälkeen nidotaan kiinni muovipussi joka estää pehmustetta kastumasta. Viimeiseksi kangas päälle, kiinnitys ruuveja varten kannattaa porata noin2-3mm reijät.
Semmonen vielä että menivätkö nuo kuvat pimeeksi muiltakin vai vain minulta?
Seuraavaksi
Viimeinen muokkaaja, Allu pvm Pe Tammi 20, 2012 3:48 am, muokattu 18 kertaa
Allu- Stemminväsääjä
- Viestien lukumäärä : 114
Join date : 12.01.2012
Vs: How to build trick stiiga!
No niin asiaa! Kirjotteleppas sitten ahkerasti ohjeita .
Unknown GT- Kotikunnan kelkkahullu
- Viestien lukumäärä : 343
Join date : 01.12.2010
Vs: How to build trick stiiga!
Ton otsikon sais mun mielestä muuttaa, ei ole kovin hyvä...
Laita vaikka "Kunnollisen temppuilu stigan rakennus ohjeet"
Laita vaikka "Kunnollisen temppuilu stigan rakennus ohjeet"
Ultimate- Tosikelkkailia
- Viestien lukumäärä : 160
Join date : 19.12.2011
Vs: How to build trick stiiga!
Toi on kyl totta. Muokatkoon Allu sen jos niin tahtoo.
Unknown GT- Kotikunnan kelkkahullu
- Viestien lukumäärä : 343
Join date : 01.12.2010
Vs: How to build trick stiiga!
Mun mielestä toi on ihan tarpeeks hyvä, opetelkaa sen verran englantia että ymmärätte, vähän läpällähän ton tein mutta en kyllä jaksais vaihtaa.
Allu- Stemminväsääjä
- Viestien lukumäärä : 114
Join date : 12.01.2012
Vs: How to build trick stiiga!
Ja nuo ohjeet minun puolesta vois modata tonne alotus viestiin, rasittavaa sille tyypille joka näitä ohjeita tosissaan kattoo ja joutuu lukemaan mun ja Unkown GT:n p*skan jauhantaa.
Ultimate- Tosikelkkailia
- Viestien lukumäärä : 160
Join date : 19.12.2011
Vs: How to build trick stiiga!
juuri tuli itselle sama mieleen, voin ne kyllä itsekkin siirrelläMr Coke kirjoitti:Ja nuo ohjeet minun puolesta vois modata tonne alotus viestiin, rasittavaa sille tyypille joka näitä ohjeita tosissaan kattoo ja joutuu lukemaan mun ja Unkown GT:n p*skan jauhantaa.
Allu- Stemminväsääjä
- Viestien lukumäärä : 114
Join date : 12.01.2012
Vs: How to build trick stiiga!
Toi on niin totta . Tossa mun nimi merkkissä on muuten n-kirjain k:n ja o:n välissä. Nus nus .Mr Coke kirjoitti:Ja nuo ohjeet minun puolesta vois modata tonne alotus viestiin, rasittavaa sille tyypille joka näitä ohjeita tosissaan kattoo ja joutuu lukemaan mun ja Unkown GT:n p*skan jauhantaa.
Joo, mutta hyvää tekstii tästä tulee. Varmasti auttaa monia.
Unknown GT- Kotikunnan kelkkahullu
- Viestien lukumäärä : 343
Join date : 01.12.2010
Vs: How to build trick stiiga!
Voisit Allu vaikka ilmottaa, kun lisäät tekstii huomais sit helpommin. Ja hetken aikaa meni tajutessa, mitä toi viimesin kuva tarkotti. Tuossa tekstissä vois olla vaikka jotkut alaotsikot, mistä tietäs mistä on kyse. Sori tää "neuvominen" . Noi kuvat auttaa TOSI paljon hahmottamaan mistä on kyse, plussat niistä .
Unknown GT- Kotikunnan kelkkahullu
- Viestien lukumäärä : 343
Join date : 01.12.2010
Vs: How to build trick stiiga!
Juu, hyviä neuvoja, pitää laitella otsikoita ku jaksaa ja laittaa joku päivitys viesti ku laittaa uutta. Ei tuu aina ihan heti mietittyä miten muut hahmottaa sen... Mutta ku joku tajuu sanoa ni saa parennettu aina pikkusen kerrallaan.
Allu- Stemminväsääjä
- Viestien lukumäärä : 114
Join date : 12.01.2012
Vs: How to build trick stiiga!
Ton muuten saa selville ihan magneetilla . Tarttuu rautaan, muttei alumiiniin. Tietty se voi tarttuu joihinkin metalli sekoituksiin josta ei sitten voi olla varma mitä se on.Allu kirjoitti:...Varmistathan että pyörän runko on rautaa eikä esim alumiiniä koska alumiinistä pyörän runkoa et voi hitsata kiinni stiigan rautaiseen runkoon, helpointapa selvittää on hioa hieman maalia pois ja antaa pyörän lojua pari päivää pihalla, jos ruostetta syntyy on pyörä metallia.....
Unknown GT- Kotikunnan kelkkahullu
- Viestien lukumäärä : 343
Join date : 01.12.2010
Vs: How to build trick stiiga!
Yleensä nuo pyörät ovat rautaa tai alumiiniä, bmx:sät on yleensä cr-mo seosta, mutta tuo magneetti siis paras ratkaisu. Ja cr-mo voi hitsata metallin kanssa yhteen, mutta jos et ole erityisen hyvä hitsaaja suosittelen jättämään väliin.Unknown GT kirjoitti:Ton muuten saa selville ihan magneetilla . Tarttuu rautaan, muttei alumiiniin. Tietty se voi tarttuu joihinkin metalli sekoituksiin josta ei sitten voi olla varma mitä se on.Allu kirjoitti:...Varmistathan että pyörän runko on rautaa eikä esim alumiiniä koska alumiinistä pyörän runkoa et voi hitsata kiinni stiigan rautaiseen runkoon, helpointapa selvittää on hioa hieman maalia pois ja antaa pyörän lojua pari päivää pihalla, jos ruostetta syntyy on pyörä metallia.....
Allu- Stemminväsääjä
- Viestien lukumäärä : 114
Join date : 12.01.2012
Vs: How to build trick stiiga!
Uus päivitys..
Allu- Stemminväsääjä
- Viestien lukumäärä : 114
Join date : 12.01.2012
Vs: How to build trick stiiga!
Pystyskö tota vahviste/reiliputkea laittamaan pulteilla kiinni jotenkin?
Ultimate- Tosikelkkailia
- Viestien lukumäärä : 160
Join date : 19.12.2011
Vs: How to build trick stiiga!
voithan sä yrittää laittaa sen putken siihen ja sit vetää siit jonku 12mm kierre tangon koko peränläpi, ei tuu yhtä kestävä mut veikkaan et voi ainaki yhen kauden toimii, pitää vaan tehä kaikki tosihuolella ku hitsatessa edellisii virheitä voi korjaa mut pultatessa kaikki virheet jää näkyviin. Sun kannattaa laittaa pari putkee päällekkäin et se sopii mahdollisimman hyvin siihen kierre tankoon.
Allu- Stemminväsääjä
- Viestien lukumäärä : 114
Join date : 12.01.2012
Vs: How to build trick stiiga!
Tällä tavalla meinasin laittaa sen putken kiinni, täytyis vaan viilata se juuri sopivasti sopimaan siihen runkoon.
Ultimate- Tosikelkkailia
- Viestien lukumäärä : 160
Join date : 19.12.2011
Vs: How to build trick stiiga!
Vitsi että oot sahannu ton kappaleen tarkasti, ite en jaksa, paikkailen hitsauskoneella. Mutta näyttäs siltä että vois toimia. Saattaa vain nuo pultit tökkiä jos tuolla rupee reilailemaan, ei auta kuin kokeilla.
Allu- Stemminväsääjä
- Viestien lukumäärä : 114
Join date : 12.01.2012
Vs: How to build trick stiiga!
Siis tuo kuva ei ole mun kelkasta, poimin sen tuolta vanhalta foorumilta
Ultimate- Tosikelkkailia
- Viestien lukumäärä : 160
Join date : 19.12.2011
Vs: How to build trick stiiga!
Aa, ok, ite laittasin semmosen läpi pultin tosta ton koko osan ja stiigan rungo läpi, voin vaik jossain vaihees piirtää kuvan siitä.
Allu- Stemminväsääjä
- Viestien lukumäärä : 114
Join date : 12.01.2012
Vs: How to build trick stiiga!
Sittenhän se reiliputko heiluisi ihan helvetisti, parempi vaan että vien ton stiigan kouluun ja hitsaan siellä.
Ultimate- Tosikelkkailia
- Viestien lukumäärä : 160
Join date : 19.12.2011
Vs: How to build trick stiiga!
Joo on kyllä paras hitsata, ja mä ite osin tehny sinne väliin jotkut holkit ettei heilu.
Allu- Stemminväsääjä
- Viestien lukumäärä : 114
Join date : 12.01.2012
Vs: How to build trick stiiga!
Hitsaamalla tosiaan tulee paras, ainakin jos osaa hitsata. Näytti tossa Mr Cocen linkkaamassa kuvassa olevan lyhennetty perä. Pitäsköhän itekkin tehä. Sais enemmän kulmaa keuliessa ... Joo ehken kuiteskaan .
Taas kerran sanottava, että hyvä tulee! Eikös ton keulan vois tehä myös NÄIN? Kukatoin ton mun Snow Biken keulaa, niin se etuhaarukan putki (mikä menee sen ohjaus sydeemin läpi) on ontto. Jos ettis ulkomitoiltaan sopivan putken ja hitsais sen tohon kiinni. Sais käymään alkuperäiseen sukseen.
Taas kerran sanottava, että hyvä tulee! Eikös ton keulan vois tehä myös NÄIN? Kukatoin ton mun Snow Biken keulaa, niin se etuhaarukan putki (mikä menee sen ohjaus sydeemin läpi) on ontto. Jos ettis ulkomitoiltaan sopivan putken ja hitsais sen tohon kiinni. Sais käymään alkuperäiseen sukseen.
Unknown GT- Kotikunnan kelkkahullu
- Viestien lukumäärä : 343
Join date : 01.12.2010
Vs: How to build trick stiiga!
Toi on helpoin ratkasu mutta rajoittaa tietyllä tapaa, jos kaa etusuksen yli (otb) otaa toi putki siihen etusukseen ja toi etusuksi räjähtää, ja mulla kun on japaa liie on kaatunu yli vaik kuin monta kertaa eikä oo käyny mitään, ja toi mun haarukka on kestävämpi, noi menaa vääntyy jos ei oo tosi paksu aine vahvuus, mutta siis toimii kyllä.
Allu- Stemminväsääjä
- Viestien lukumäärä : 114
Join date : 12.01.2012
Vs: How to build trick stiiga!
Hienohan siitä tuli!
Meinaatko noilla (tummennetut) maali kerroksia? Oisit voinu kertoo vähän pohja töistä, ku itellä ne on vähän hakusessa esim. hiomapaperin karkeudet noin suunnillee tms.Allu kirjoitti:Tähän vaiheeseen tarvitset 1-2 valkoista spray pohjamaalia, 1-2 haluamasi väristä spray maalia ja 1 spray akryylilakka.
Unknown GT- Kotikunnan kelkkahullu
- Viestien lukumäärä : 343
Join date : 01.12.2010
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa